Live blogging de la #ecomTEAM 2014
Concluziile studiului dedicat e-commerce-lui romanesc „Comertul online – evolutie sau revolutie?”
Daniel Enescu, Daedalus Group
Chestionarul despre spatiul de e-commerce din Romania a fost completat de 600 persoane/utilizatori online, februarie 2013. Respondentii au intre 18-65 ani si sunt din mediul urban.
Context
– crestere constanta a vaznarilor : 25% au cumparat cel putin 1 data in ultimele6 luni
– scade frecventa celor care cumpara foarte rar -> creste increderea in online
– se fac achizitii de pe siteuri romanesti in 8/10 cauri, straine 2/10 cazuri
– oamenii au cumparat reduceri si rpomotii in 5/10 cazuri
Revolutie
– este in mobile: din ce in ce mai multi oameni au tablete/smartphones
– +161% crestere la cumparatori de pe smartphone fata de anul trecut
– +245% crestere a oamenilor care cumpara de pe tableta
Evolutie
Produse si servicii achizitionate: primul loc haine si produse electronice, articole sportive. Mai mult de 50% au folosit aplicatii de comparare de preturi. Se observa o crestere pe siteurile de licitatii online (ex. Okazii).
– cel mai scump produs : media este 160E in ultimele 6 luni ; oamenii cumpara produse relativ ieftine
– se prefera plata la livrare; plata prin transfer bancar este in scadere
– produse alimentare: 5% cumpara intre respondenti cumpara online. Categorii de interes sunt: dulciuri/cafea, bauturi alcoolice
– elemente de atractivitate: preturi mai mici, informatii detaliate;
– tipuri de comportament online:
a. foarte sensibili la pret – cauta siteul cel mai ieftin, nu sunt loiali, vaneaza; Exemple categorii: jucarii, casa si gradina, asigurari, bilete avion
b. cumparatori loiali: cumpara mereu din acelasi loc; cumparator. Exemple de categorii preferate : bilete la spectacol/teatru, cosmetice/parfumuri, telefonie mobila
c. cumparatori repertoire: aleg 2-3 siteuri pe care le frecventeaza si din care isi aleg produsele